Ciri-ciri Alat Bantu Mengajar


Ciri-Ciri Alat Bantu Mengajar 

1. Penekanan Ciri Fizikal 

 Abd Rashid (1989) telah menekankan ciri fizikal seperti selamat digunakan, mudah digunakan dan disimpan, tahan lasak dan sentiasa kemas kini yang perlu digunakan di dalam bilik darjah. Beliau juga telah menjelaskan teknik seperti teknik bunyi yang jelas, saiz penglihatan dan warna juga harus diambil. Bahan bantu mengajar menjadi lebih baik apabila boleh dikaitkan dengan mata pelajaran. 

Contoh : Alat Bantu Mengajar bagi subjek JAWI


2. Penggunaan Warna dalam Penyediaan Alat Bantu Mengajar 

Abu Bakar (1980) turut menyatakan bahawa penggunaan warna di dalam penyediaan alat bantu mengajar juga boleh dilakukan. Dalam kajian tersebut beliau menjelaskan tentang keberkesanan arahan dan gambar yang realistik dan bukan realistik. Selain itu, kajian itu menguji dua teori berlainan iaitu tentang kepentingan warna dalam pembelajaran dengan alat pandang. Hasil dapatan daripada kajian tersebut, didapati bahawa warna memberi suatu dimensi untuk pemahaman lebih dimana pelajar dapat sesuatu gambaran lebih tepat akan sesuatu bahan atau perkara. 

Infografik menggunakan pelbagai WARNA


 3. Ciri-ciri Pemilihan Bahan 

Hassan (2004) telah memberikan beberapa ciri-ciri pemilihan bahan yang boleh diambil kira oleh seorang guru. Alat Bantu Mengajar digunakan dalam proses P&P tidak semestinya mahal, boleh dibuat oleh guru itu sendiri atau bersama pelajar dengan bimbingan guru. Bahan yang digunakan juga haruslah sederhana dan mudah didapati serta boleh digunakan lebih dari satu matapelajaran. Ia juga mudah dibawa, ringan dan mudah diganti, mudah disimpan dan tidak merbahaya.  

Alat Bantu Mengajar menggunakan BAHAN TERBUANG 


3 comments:

Unknown said...

Perkongsian yang amat berguna kepada guru 🤗

Suha said...

Penerangan yang jelas 👍👍

Mekna said...

Penerangan yang jelas dan mudah difahami